Dag 22

6 mei 2017 - Reitsum, Nederland

Dit is mijn laatste reisverslag, ik heb besloten te stoppen. Het is een moeilijke beslissing geweest en heeft ook tranen gekost. Mijn knie laat het afweten en nu begint mijn andere knie ook, ik slaap daardoor al een lange tijd slecht en al met al doet dat ook wat met je.  Je droom voelt niet meer als een droom.  Wakker worden en dan bedenken dat je eigenlijk wel 25 kilometer moet lopen, maar waarvan je weet dat het waarschijnlijk niet gaat lukken, dan voelt de droom die ik had bijna een nachtmerrie. Dus dan kleinere doelen stellen, eerst het Pieterpad afmaken, dan de Franse grens, dan Reims.  Maar in je achterhoofd weet je dat je het met kleine afstanden niet red in de tijd die ik daarvoor heb. De knie wordt niet beter ook al doe ik kleine afstanden.

Santiago de Compostella niet gehaald.

Me zelf tegen gekomen ? ja wel een paar keer.

Ook het gevoel van falen heeft me telkens weer door laten gaan. Heel veel zaken spelen een rol in de beslissing door te gaan of te stoppen. O.a.  speelde; “wat denken andere mensen”, een hele grote rol, maar uiteindelijk komt het neer op mij. Wat wil en kan ik. Lopen wil niet goed, hier een week of 3 zitten te wachten tot dat mijn knie het weer kan is niet wat ik kan. Met de trein verder is voor mij ook geen optie.

Sippie zegt dat ik het maar om moet draaien, kijken naar wat ik bereikt heb en meegemaakt, de speciale mensen die ik heb ontmoet zoals Kees en Tineke en Hans. Dat weet ik maar dat maakt het niet gemakkelijker nu. Nu moet ik omgaan met de teleurstelling, zal even zijn plekje moeten vinden.

Ik wil jullie bedanken voor het volgen, de reacties waren elke dag iets waar ik weer naar uitkeek, had graag nog heel wat dagen van de reislogger willen vullen.

Groetnis Sjoerd

1. Anne ten Hof:
    6 mei 2017
    Je blijft voor mij een Groot Hart hebben mijn vriend !
  2. Henriette:
    6 mei 2017
    Och jee, wat een heftige en moedige beslissing. Balen dat je deze beslissing moet maken, maar falen? Welnee! Mensen die dat zouden durven denken hebben zelf nooit eens de moed gehad om een droom te verwezenlijken. Je mag inderdaad best wel ff balen, maar niet te lang hoor dat is zonde voor hetgeen je wel hebt gedaan. Zal je reisverslagen wel missen ;-)
  3. Cees en Cisca Verwolf( c en c):
    6 mei 2017
    Jammer dat je knieen je in de steek laten je was zo mooi op weg! En we genoten iedere dag van je reisverslag.
    We spreken eerdaags elkaar wel, deze ervaring pakt niemand je meer af, groeten c en c
  4. Herald:
    6 mei 2017
    Ja balen zeg maar wees trots op jezelf wat je wel al had bereikt en op de genomen beslissing. Domme pech......
  5. René:
    6 mei 2017
    Balen Sjoerd maar ook verstandig. Dit had je vantevoren ook niet kunnen bedenken. Groeten van René en Coby.
  6. Klasina:
    6 mei 2017
    Siz no mar eerlik do wiedest unwennich... nee grapke. Bale, mar dit is oermacht it lichaam set net fjirder... en dan moatte je lusterje. It is net oars Sjoerd jammer de pammer, mar der komme wol mear kansen. Nim mei wast belibbe hast en leun der op. X
  7. Waldpyk:
    6 mei 2017
    ey kerel do hast net faalt maar do hast won

nihil fit sine causa

Groetnis ut de walden
  8. Boukje:
    Hoi Sjoerd
    Wat een moedige beslissing, maar je moet aan je lichaam denken
    Wat jij hebt gedaan en bereikt daar mag je trots op zijn en dat pakt niemand jou meer af!
    En wie weet maak je hem nog eens af,
    Houd nooit op om je dromen en je doelen na te streven !!
  9. Tiny:
    6 mei 2017
    Erg jammer Sjoerd..maar je hebt in ieder geval je droom gestart en nu was dit wat er inzat. Het belangrijkste is dat je daar geen spijt van kan hebben en dat je prachtige dingen hebt gezien!! Hopelijk knap je gauw op en probeer lekker na te genieten!!
  10. Attie:
    6 mei 2017
    Wat lees ik nu, wat ontzettend jammer dat het niet gaat zoals je had gehoopt. Maar heel dapper dat je besluit te stoppen, wat je hebt bereikt is al super en neemt niemand je meer af. Bliuwst in topper
  11. Silvia:
    6 mei 2017
    Hè Sjoerd wat een domper. Balen kerel. Sterkte bij het verwerken van deze teleurstelling. Net was Sippie zegt, kijk naar wat je wel hebt gehaald en bereikt. En zeg nooit nooit, ooit kan je je reis voortzetten.
    Topper!
  12. Dirk:
    6 mei 2017
    Jammer Sjoerd , maar je moet naar je lichaam luisteren, en trots zijn dat je zover gekomen bent.
  13. Toffeee:
    6 mei 2017
    Een topper ben je.... en je vrouw heeft gelijk Jonghu ... al wil je dat nu ff niet horen... ik ga je verhalen zeker missen maar dat is maar bijzaak Sjoerd...
    Ik vond je onderneming al een avontuur... nu lekker gaan doppen en morgen is alles anders...
    we gaan het erover hebben onder genot van een kop koffie op HB...
    Gegroet,.. ivar
  14. Jacqueline:
    6 mei 2017
    Hoi Sjoerd ik heb ook veel geleerd in m'n korte leventje maar ik zou het zelfde gedaan hebben als jou als ik in jouw schoenen stond ik heb geleerd dat gezondheid op nr een staat en nr twee denk aan jezelf en nr drie wat wil je en wat kan je en welke beslissing maak je dan en ik heb geleerd dat welke beslissing je ook neemt dat falen niet bestaat jij bepaalt hoe ver je grenzen liggen en gaan sterkte met je knieën Sjoerd
  15. Sjoerdtsje:
    6 mei 2017
    Sjoerd, it is skande datst dyn dream no net ta in ein bringe kinst mar do hast mar ien lichem en dêr moast noch jierren mei troch de tiid. Dit is in beslissing dy't je net gau nimme sille, mar it ferstân moat foarop! En út einlik is net it einpunt mar de pilgrimstocht sels dy der ta docht, wêr't je fan leare kinne. En dêr giet it om. Ik ha genoaten fan dyn skriuwsels alle dagen. Ik winskje dy ta dat dyn knibbel wer hielendal de âlde wurd en aanst mar gau wer moaie kuiers meitsje yn ús prachtige fryslân. Groetnis Sjoerdtsje
  16. Tineke en kees:
    7 mei 2017
    Ook nog even een reactie op deze plek. Voor ons kan je niet meer stuk; je hebt er alles uitgehaald, maar je lichaam zei: stop..een prestatie heb je neergezet en daar kan je trots op zijn! ..warme groet, Kees en Tineke, een tût voor onze emotionele held
  17. Joke en Tjitte van der Horst:
    7 mei 2017
    (Hier eindigt het verhaal van een heel dappere man die, ondanks de kou en pijn aan zijn knie, zolang is door gegaan en nu helaas besloot te stoppen. Dit is een dappere beslissing en beslist geen falen.)
    Sjoerd bedankt voor je spannende verslagen . Joke en Tjitte van der Horst
  18. Riemke B:
    7 mei 2017
    Wat sjoch ik no, wat jammer dat dien knibbels der gjin nocht meer oan ha, mar dizze ervaring pakke se die net au, kop op Sjoerd
  19. Maaike:
    7 mei 2017
    Sjoerd, weas grutsk op alle stappen die ast set hast ! Binne wy ek!

Fan de Reitsma's
  20. Johannes:
    7 mei 2017
    Je krije faker spyt fan dingen die je net prebeare ha, dan fan dingen dy't je dien ha. Do doardest it oan!
    Namens de "andere mensen": grote klasse!
  21. John:
    7 mei 2017
    Hey Sjoerd, wat een moeilijke maar verstandige beslissing. Je gezondheid gaat altijd voor. Het is al heel knap dat je onder deze omstandigheden zover bent gekomen. Iets om trots op te zijn.
  22. Harm en Durkje:
    7 mei 2017
    Het is jammer Sjoerd, maar de gezondheid gaat voorop!!!!!
  23. Barbara:
    7 mei 2017
    Hoi Sjoerd, wat jammer en een teleurstelling voor nu dat het hier stoppen moet. Maar het is geen falen, je hebt meer dan 500 km gedaan! Als je lijf aangeeft dat het voor nu klaar is, kan je niet anders dan stoppen. De camino en het einddoel blijven. Geef je droom nog niet op - mogelijk kan je later in je leven de draad daar weer oppakken! Je bent een topper, wees trots op wat je hebt bereikt! Groetjes
  24. Janneke Broers:
    7 mei 2017
    Oh wat balen! ! No mar rêstich bekomme en letter better!
  25. Ellen:
    7 mei 2017
    Ik leef met je mee. De voorbereidingen,het trainen en de organisatie om jouw doel heen verdienen meer. Maar voor je besluit om te stoppen is alleen maar respect op zijn plaats. Een hele prestatie is al bereikt. Ook dit besluit nemen vraagt om veel moed.
    Groet Wim M
  26. Riemke:
    7 mei 2017
    respect vor je besluit Sjoerd,ook dat is Compastella! Je leert bij iedere stap die je hebt gezet luisteren naar wie je bent.Dit is Sjoerd die een wijs besluit neemt en luistert naar zijn grenzen die het lijf aan geeft. Je Gent een bijzonder mens. liefs Riemke
  27. Line v.d. Bij:
    7 mei 2017
    Och wot jammer no mar respect foar dyn beslissing en foar wot ost dyn hast
  28. Pieter en Aukje:
    7 mei 2017
    Hé Sjoerd, We wienen krekt lyn tahekke as folgers fan dyn blog en kriegen fuort al mei dat it waar dy net echt yn e kaart spiele....Ferskriklik jammer dast dyn dream opjaen moaste mar bist wol tot it gaatje gien! Respekt. Groetnis
  29. Renée:
    7 mei 2017
    Verstandig dat je gestopt bent, het is goed zo. Hoop dat je het snel een plek kunt geven. Eindelijk zon, vivre la vida!
  30. Dorus:
    7 mei 2017
    Och, wat jammer voor je Sjoerd! Wie weet kun je je reis op een later moment afmaken.... kom eerst maar terug naar de Flieterpsterdyk. Sippie is vast onwennig en hier is 't ook mooi;)
  31. Willy:
    7 mei 2017
    Hé Sjoerd, jammer en balen dat je hebt moeten stoppen met de Camino, maar je hebt inderdaad maar één lichaam. Gezondheid is een belangrijk ding. Ik heb respect voor je en ik doe het je niet na. Nu eerst ervoor zorgen dat je knieën weer herstellen en wie weet, kun je mogelijk in een later stadium je droom toch nog afmaken/waarmaken.
  32. Pieter:
    Swier kut Sjoerd,
    ik slùt my bij dyn Sippie oan.

Pieter
  33. Sivia van de Berepôle:
    8 mei 2017
    Jammer Sjoerd,maar als het niet meer gaat dan heb je toch geen keus!?Gezondheid gaat voor,we willen het tenslotte ook nog een paar jaartjes gezellig hebben met je!Sterkte de volgende dagen
  34. Attsje:
    8 mei 2017
    Beste Sjoerd, zoveel respect voor jou: voor jou doel en droom. Voor jou openheid in je blogs en voor jou (noodgedwongen) besluit om te stoppen met je tocht.... En dat je dit met ons deelt. Bist n bikkel
  35. Alie:
    9 mei 2017
    Jeetje alles is hjir boppe wol sein. Maar fyn dij in topper. Geniet straks fan disse ervaring en lit it no mar ff besinke. Sûnens giet altyd foar.... meist echt grutsk op dijself weze Sjoerd!