Dag 9; Milbeek- Heijen-Afferden- Groeningen 24 km

23 april 2017 - Milsbeek, Nederland

Oei wat was het koud vannacht, de wind was de spelbreker. Had de tent al een keer omgedraaid maar de wind draaide later gewoon mee. Geen zin om nog keer de tent om te draaien. De muts maar op.

Vroeg uit de veren, het zonnetje schijnt al. Ik loop een stukje langs  rivier de Niers. Deze komt vanuit Duitsland en stroomt hier de Maas in. Prachtig, hier spot ik een ijsvogel.  De zwaluw zag ik gisteren, één maakt nog geen zomer maar beloofd wel wat. Dan volgt het gebied “ Genneperhuis”,  waarschijnlijk is de basis van de burcht een Romeinse fort. Hier zie ik de grote rol prikkeldraad liggen waar men vroeger dus stukjes land mee afzette (zie foto)

Het landschap is prachtig met zo nu en dan poelen, dan loop ik het bos weer in. Aan de bosrand staan bijenkorven, zal maar geen likje stelen. De eerste 14 kilometer zitten er op.

Door het bos is het pad smal wanneer ik uit het bos kom loop ik op de heide. Hier ben ik helemaal alleen, zie geen mens.  Kom om 13.15 aan bij  theetuin “de Appelgaard”  in Afferden. Een bakje koffie ,soepje en een blikje cola. Zegt die meneer;  “wil je ook een stempel?”, ja natuurlijk. Toen hoefde ik niks meer te betalen??? Ik was de eerste loper naar Santiago zei hij.

Na deze kleine pauze over de Maas met de pont. Daar ’n dikke regenbui en kon moeilijk mijn poncho aan krijgen. Allemaal mensen op de pont maar geen hulp. Waren allemaal druk met hun cabrio’s, druk in de weer met de kappen. Van schrik ook geen foto gemaakt. Na regen komt ook weer altijd zonneschijn.

Loop naar Groenigen daar is een camping maar kan geen beheerder vinden of bereiken, maar ik heb “‘t ein yn’e bek of skjin myn nocht” dus zet ik de tent maar gewoon op.

Geen winkel in de buurt en in Afferden was ook niets, dus maar een zakje noedels voor vandaag, nog broodjes en een blikje cola. Teuniëlle had nog een tipje meegegeven, ranja in ’n klein flesje, even geen water deze keer maar water met een smaakje.

Eerst de dagelijkse dingen; tent opzetten, douchen en een wasje (wasmachine) doen. Dan is er tijd voor koffie. Moarn wer ’n dei, dan komen Akke en Sippie langs. Kan ik nog tent ruilen en misschien mijn jas.

Maar dat kunnen jullie morgen lezen.

Goeie joen, Sjoerd

1. Klasina:
    23 april 2017
    It giet sa moai as wat! Alwer in stap tichterby dyn doel.
  2. Hanneke:
    23 april 2017
    Sokken aan muts op en dan slapen....brrr wat een kou lijden. Wat hebben we het hier dan luxe besef je ineens.
    Morgen gezellig visite. Geniet ervan!
  3. Joke:
    23 april 2017
    It giet mar goed Sjoerd. Ik hald die elke dei yn de gaten. Leuk it ferslag. Set em op......
    Gr. Ut it kâlde Fryslan.
  4. Waldpyk:
    23 april 2017
    goeie joen kerel wer een mooie hjoed
    sil sjen wer ost di of snein bist

rii nl di wer foar een lytse wikke nei de heimat

groetnis ut regio 0511
  5. Waldpyk:
    23 april 2017
    enne miskien ken ik stukje omriide om krekt eem te daten ;)
  6. Erwin:
    23 april 2017
    goed gedaan weer een dag dichter bij de eindstreep
  7. Rika:
    Hee,
    Geweldig en wat in prachtige wereld om troch hinne te rinnen.
    Knap jer .. else dei in stikje tichter by.
    Hopelijk wurd it waar gauw wat warmer.
    Succes en we blieuwe dy folgjen.
    Groeten ut Buitenpost.
  8. Sjoerdtsje:
    23 april 2017
    It giet dy knap ôf Sjoerd! Jammer dat it nachts sa kâld is mar it kin no allinne mar better wurde. Moarn mar in gesellige besite en dan mar wer fierder. Groetnis Sjoerdtsje
  9. Riemke B:
    24 april 2017
    Rinst it mooie waar temjitte, no nog ff bikkelje, gr