Dag 11 Steyl-Reuver-Roermond 24 kilometer

25 april 2017 - Roermond, Nederland

Gisteravond hoorde ik op mijn kamer nog allemaal zingende zusters. Ook waren ze op de binnenplaats aan het fietsen en werd er heel wat af gegiecheld.  Warm geslapen en door de klokken gewekt om 6.00 en het was een enthousiaste zuster want dat ging volgens mij om het kwartier.

Ze hadden het ontbijt voor mij klaar staan. Afscheid genomen van zuster Magritte  in de kapel.

Ze brand een kaarsje voor me voor een bon Camino en het kaarsje brandt ook voor Donny (collega die plotseling is overleden). Het is erg fris maar nog droog als ik de eerste stappen weer zet.

Ga even richting Tegelen om weer op het pad te komen. Het blijkt een bospad en het is snotterglad. Dan toch maar op de gps verder en dit soort paden even vermijden.  Via Belfeld naar Reuver richting Swalmen. Mijn telefoon begint te haperen, hij loopt tekens vast. Straks in Roermond maar even naar de specialist.

Onderweg nog wel een paar buien gehad. Dan loop ik Roermond binnen. Wil slapen naast de Sint Christoffel Kathedraal , moet hiervoor eerst het hele centrum nog door naar Theaterhotel de oranjerie. Hier krijg ik een weer een stempel voor op de kaart maar moet hem daar laten zodat ik morgen de sleutel weer terug breng van de kamer. Onderweg gelukkig een telefoon winkel. In de instellingen is iets gebeurt . Blijkt dat er ook foto’s weg zijn van vanochtend. Dat is balen.

Nou ja maar gauw weer nieuwe maken. De kathedraal  is imposant. Sint-Christoffel is de patroonheilige van de reizigers, alle verkeersdeelnemers, timmerlieden, schilders, pelgrims, fruithandelaren, boekbinders, schatgravers, hoedenmakers, tuinmannen en kinderen en patroon tegen besmettelijke ziekten, onverwachte dood, de pest, droogte, onweer, hagel, watersnood, vuurrampen, oogziekten, tandpijn en van de bewoners van de stad Roermond, waar een groot beeld van hem met Christus op zijn schouder de top van de kathedraal siert. In die stad staat de enige Sint-Christoffelkathedraal ter wereld.  Tegen hagel heeft nog niet geholpen haha.

De refugio zit naast de kathedraal, het slaapgedeelte ligt in de catacomben  van de kathedraal, of te wel de kelder.  Daar zitten 6 kasten, deze blijken de bedden te zijn, je trekt de deur open en er komt een bed uit. Ben hier tot nu toe alleen. In het logboek staan wel twee namen, zij lopen drie dagen voor mij uit.

Nog een leuk gesprek gehad met de prior van de broederschap broederschap van de Heilige  Jacobus de meerdere.  Hem verteld wat ik voor bijzondere mensen in had ontmoet, hij hoorde dit soort verhalen hier heel vaak.

Dan nog even boodschappen doen.

Morgen gaat het weer verder,

a cras.

Gr Sjoerd.

1. Klasina:
    25 april 2017
    Nei safolle geestelijk voedsel moat it goed komme! Wer in moai ferhaal en wat moai dast ek noch oan Donny tinkst. Goeie reis fierder....
  2. Hanneke:
    25 april 2017
    Ik heb nog om een christoffeltje gezocht voor je, maar daar moet je echt even tegenaan lopen! Maar geestelijk voer genoeg onderweg. Moet goedkomen

Fijne avond en maar weer lekker dromen Sjoerd!
  3. Jacqueline:
    25 april 2017
    Wat beleef je veel aan je verhalen te lezen geweldig super mooi hoop dat je je doel eind haalt
  4. Tineke en kees:
    25 april 2017
    gaat goed met je grote vriend!! we blijven jou en je knie volgen en denken vaak aan je!
    nog ff en je komt al in het volgende land, als dat niet voorspoedig gaat, dikke zoenen van ons
  5. Riemke B:
    25 april 2017
    Do hast de smaak te pakken, it giet as in tierelier. Zetemop Sjoerd.
  6. Herman en Andrea:
    26 april 2017
    Fijn Sjoerd dat we iedere dag mee kunnen lezen met de reis die je beleefd. Wij genieten er ook van. Toppie man.
  7. Erwin:
    26 april 2017
    weer een mooi verhaal succes verder
  8. Barbara:
    26 april 2017
    Hoi Sjoerd, goed om te lezen dat je reis toch verder kan gaan na problemen met je knie. Mooi om te lezen wat je allemaal beleeft. Goed bezig! Op naar je einddoel (en de zon :-) Groetjes!