Dag 10; Groeningen, Holthees, Venray, Venlo/ Steyl 25 km.

24 april 2017 - Venlo, Nederland

Brr kan nog niet echt wennen aan de kou, maar goed. Gauw op ’n pad, straks komen Akke en Sippie.

In Vierlingsbeek snel nog even broodjes halen, heb niets meer in de rugzak, en dan op naar Smakt.

Eerst langs Kasteel Macken, ook al is daar niet veel van over. De omgeving is weer prachtig, snel stromend beekje, dat zie je dan thuis weer niet.

In Smakt is een pelgrimshuis, ze zijn nog aan het schoonmaken maar zetten gelijk koffie als ik aankom.

Er is ook een kapel (st Jozef), kijk even binnen, is altijd weer een verassing.  Rond de kapel is en bedevaart complex.  Op de parkeerplaats is speciaal een plekje voor de priester. Blijkt dat er 20.000 bezoekers per jaar komen.

Na mijn eerste bakje zijn Akke en Sippie er ook. Heerlijk om hun te zien. In Smakt is verder niets te beleven dus gaan we in de auto naar Venray, 5 km verderop.  Daar de auto geparkeerd  en de stad in. Er is op maandag niet veel te beleven.  Uit eindelijk op een terras een patatje.

Dan in de kofferbak kijken van de auto. Sippie heeft van alles meegenomen; de tent van Cees, en andere jas en boodschappen. Uiteindelijk hou ik het bij het oude voor als nog.

Dan moet er weer afscheid genenomen, lastig hoor.

Zwaai ze uit en ga richting Venlo. Wil vanavond warm liggen voor de verandering.

Heb gebeld met de missiezusters in Steyl en ze hebben plek, nadat het eerste missiehuis dat ik had gebeld al vol zat, blij dat ik en plekje heb. Maar moet wel even doorstappen.

Zie geen wandelaars onderweg.  Weer met de pont, dat is hier gewoonte goed, voor mij elke keer weer een belevenis.  In Steyl , wat ook het kloosterdorp wordt genoemd, is het even zoeken, maar uiteindelijk via een doodlopende weg kom ik bij het missiehuis.

Daar wordt ik hartelijk ontvangen, en is er al een kamer met mijn naam er op.

Zo meteen  kunnen we aan tafel deze is al gedekt. Het wordt brood maar vanmiddag al patat gehad dus prima. Eerst vlug nog even kijken in het klooster, prachtige glas in loodramen.

Het is best een groot complex  (groente tuin, begraafplaats) zo als je op de foto’s kan zien.

Voor de verandering wat later op bed vanavond, heb zelfs een gewone lamp. Dus even de route voor morgen bekijken, wil dan naar Roermond.

Even een schietgebedje voor mooi weer, misschien zelfs even een kaarsje branden.

Alaaf Sjoerd.

1. Hanneke:
    24 april 2017
    Het eten staat klaar en zonder muts en sokken vanavond! Dat wordt lekker koese!
    Droomse.
  2. Klasina:
    24 april 2017
    Prachtige foto's fanacht lekker waarm en droech koese. Suc6.
  3. Trienke:
    24 april 2017
    Fijn dat akke en sippie even bij je zijn geweest.
    Leuke foto's en een leuk verhaal weer.
    Fijne avond nog
  4. Trienke:
    24 april 2017
    Fijn dat akke en sippie even bij je zijn geweest.
    Leuke foto's en een leuk verhaal weer.
    Fijne avond nog
  5. Attie:
    24 april 2017
    Leuk zo elke dag wat van jou te lezen. Hoop voor jou dat het nu snel wat warmer wordt.
    Veel succes deze week.

groetjes Attie
  6. Erwin:
    24 april 2017
    Hoi sjoerd leuk dat je vrouw even langs is geweest gaat weer als een sneltrein zo te zien en je gaat langzaamaan naar de grens sterkte en suces ben trots op je
  7. M&M:
    24 april 2017
    Gjit mooi. Trochsette sa. Moarn in stap hurder dan kinst krekt België helje.
    Groeten út Jislum (ek fan Maria)
  8. Jacqueline:
    24 april 2017
    Succes met de kou gelukkig nu warm plekkie mooie foto's zal wel een hele belevenis zijn
  9. Pieter:
    24 april 2017
    Bist ol in moai ein op paed makker !
    succes ( en fan de nonnen ofblieuwe ;-)
  10. Ria:
    24 april 2017
    Lekker bezig Sjoerd! Soms ben ik jaloers als ik je verhalen lees of bedenk hoe je onderweg bent, thee met een muts op in het ochtendzonnetje voor de tent, vaak is het hier in het noorden ook prima te doen. ;-)
    NB mijn moeder en Jelger gaan eind deze week 2 dagen wandelen in de buurt van Smakt, zijn 2 van die 20.000 bezoekers..
  11. Silvia:
    Hoi Sjoerd!
    Mooie verslagen, leuk om je te volgen. Zoals het lopen voor jou gewoonte wordt is het lezen van je verhaal een gewoonte voor mij geworden.
    Goed bezig! Succes kerel.
    Groet, Silvia
  12. Susan:
    24 april 2017
    Ziet er gezellig uit, daar bij de nonnetjes ! Geniet van je lkkr warme bed!
  13. Ingrid:
    24 april 2017
    Ik geniet van je verhalen Sjoerd! Fijn dat we zo "met je mee kunnen lopen!"
    Ben een klein beetje jaloers, ha, ha!
  14. Johannes:
    24 april 2017
    Goed bezig jonge! Knap datst in kleaster útsocht hast sûnder abdijbier.
  15. Waldpyk:
    24 april 2017
    fijne jonne kerel en let joen goed op ;)

lyts grapke ut regio 0511

Drie aanstaande nonnen moeten bij Moeder Overste komen om de laatste kuisheidstest te doen voor ze mogen intreden. De vraag aan alle drie is "Wat zou je doen als een man op jullie afkomt die jullie onzedelijk wil behandelen?" De eerste zegt: "Ik zou op mijn knieën vallen en uit alle macht tot Onze Lieve Heer bidden dat hij weggaat" Moeder Overste prijst haar uitbundig met dit antwoord. De tweede zegt: "Ik zou hen een enorme schop in zijn kruis geven, dan piept hij wel anders." Moeder Overste kijkt bedenkelijk maar accepteert het antwoord. De derde antwoordt "Ik zou tegen hem zeggen: Als jij je broek naar beneden doet, dan doe ik mijn habijt omhoog." Moeder Overste wordt razend en vraagt om een verklaring. "Nou," zegt de non, "dat is heel eenvoudig, ik kan veel harder rennen met mijn habijt omhoog, dan hij met z'n broek naar beneden!"
  16. Rika:
    25 april 2017
    Dat burd stiet dy oant no ta bêst wol goed!..
    (al dy wolle te kaap'ren varen??)
    It is idd noch flink koud,het giet aanst fêst sa waarm wurde datsto ûnder de sterrenhemel kist sliepe.
    Do bist al flink op wei...Super!!
    Fannacht hasto yn elk gefal in hearlik waarm bêd, en hoe wolkom kin ek in ienfâldich dekte tafel dan weaze !!...Dankbaar.
    Sliep lekker en wy sjoch út nei dien prachtige foto's en ferhaal fan moarn.
    Kalm oan in do kist it !!..ek al gjit der wat mis ( Kjeld of wat ek mar ??)...komt altyd wer goed.

Groetnis út Bûtenpost.
  17. Dirk pieter verbeek:
    25 april 2017
    Machtig om al dyn ferhalen te lêzen vriend....ik ha de hele dei myn pet ôf dien hjoed want die nim ik er foar ôf! Duime no foar wat moaier waar en mar gjin rein mear...succes!!
  18. Johan Lenting:
    25 april 2017
    Mooi die verhalen! Je gaat richting de zon, het weer wordt steeds beter. Veel succes!