Dag 21; Anseremme - Givet Frankrijk. 18 kilometer

5 mei 2017 - Givet, Frankrijk

Op naar Givet, hier stroomt de Maas Belgie binnen en het blijkt dat in Givet en omgeving als enig gebied in Frankrijk nog Waals wordt gesproken ( voor mij is/klinkt  dat het zelfde als Frans) ooit hoorde het bij de Zuidelijke Nederlanden . Nu op 5 mei is het een vermelding waard dat hier tijdens het Ardennenoffensief 11.000 Amerikaanse soldaten in deze gemeente gelegerd waren. Vier de Vrijheid.

Ik loop van de camping en moet gelijk klimmen, gelukkig een wandelstok bij mij, deze is nu erg handig. Het gaat de hele ochtend op en neer, van 9% en 11% . Net voor ik boven ben haalt een auto mij in en stopt boven aan, ik zie terwijl ze me inhalen dat de vrouw zit te wapperen met haar handen. De auto heeft een Nederlands kenteken. Boven gekomen heeft de man het raam open en kijkt mij aan. Ik zeg; wat zei ze; stop nou ik wil foto’s maken. Hij kijkt me verrast aan en begint te lachen, de vrouw hoor ik roepen; ja die man van mij rijdt veel te snel. Kinderen op de achterbank liggen in een deuk. Er zijn meer Nederlanders allemaal op de terugweg naar huis, de vakantie zit er op.

Na al dat klimmen en dalen wel even een pauze verdient om 12.uur, langs de weg staat een picknick tafel, ook maar even een bakje zetten. Via Heer nader ik Frankrijk. Ik zie op de grens een huis met daarop douane België, er hangt ook nog een Belgische vlag. Frankrijk laat het zien met een groot verkeersbord over de snelheden op de wegen.  Ik ben in Frankrijk.

Nog een stukje langs de Maas dan ben ik in Givet, lijkt zo een prachtig stadje, zo gebouwd aan de Maas. De camping is niet veel dus ga ik naar de Burgemeester, ben tenslotte in Frankrijk.

De vrouw zegt gelijk tegen mij Camino, wanneer ik Qui zeg is ze al aan het bellen, het eerste nummer neemt niet op maar het tweede wel. Ik krijg een adres waar ik kan slapen.  Het is maar goed dat op zo een gesprek geen camera staat, al hoewel voor jullie was het waarschijnlijk lachen geweest. Wanneer ik daar aan kom is de deur dicht maar er staat een nummer bij, dus even slikken en bellen naar iemand die Frans spreekt. Uiteindelijk verteld ze dat ze aan het werk is maar om 3 uur er zal zijn. Top. Nu eerst terug naar de binnenstad voor een bakje koffie. Wel spannend.Het is later dan 3 uur maar daar is ze dan.In de refugio kan ik eventueel  koken. Er staan drie bedden. Eerst maar even douchen. heb een code voor de deur, ik moet 21.00 binnen zijn. Straks even koken, eerst nog boodschappen doen.

Morgen richting Vireux Molhain en misschien iets verder, maar Frankrijk is daar.

groeten uit la dolce France

Sjoerd

1. Jacqueline:
    5 mei 2017
    Super Sjoerd je bent een topper ga zo door en je haald je doel
  2. Henriette:
    5 mei 2017
    Je hebt er weer een land bij topper!
  3. Klasina:
    5 mei 2017
    Keurig om 21 oere binnen weze! Dat hasto ek wol nedich sokke regeltjes. België hawn en no yn viva la France! Topper.
  4. Riemke:
    5 mei 2017
    Wat super om je dagelijks verslag re volgen,leef met je mee en zie er iedere dag naar uit.Je bent al 21 dgn op stap,wat gaat de tijd snel.Wat maak je mooie dingen mee Sjoerd allemaal kadootjes ...heb het goed .ruemke
  5. Riemke B:
    Bist in Topper Sjoerd, al ien Frankryk, it giet mar best
  6. Johannes:
    5 mei 2017
    Hee Sjoerd, lokwinske mei al wer in mijlpaal! In avondklok op befrijdingsdei, it kin frjemd rinne, haha
  7. Erwin:
    5 mei 2017
    mooi dat het goed gaat suces
  8. Theo Santema:
    5 mei 2017
    Top Sjoerd! Grote klasse!!
  9. Herald:
    Landje nummer 3!
    Nog 1 te gaan dus je bent er bijna:)
    Ga zo door!
  10. Ria:
    5 mei 2017
    Viva la France! Heerlijk die foto's en natuurlijk het gekloot in het Frans. Hoewel ik na mijn cursus nu uiteraard diepgaande gesprekken kan voeren.. haha..
    He stoere: rustig doorgaan, je gaat het mooie weer tegemoet, dag voor dag, kalm aan en veel plezier!
  11. Toffeee:
    5 mei 2017
    Top man.... het is net risk, alleen hier geen verliezers.
    Vandaag zijn we allemaal winnaars Sjoerd... Op de vrijheid.
    Succes en goed weekend.
  12. Durk en Dittie:
    5 mei 2017
    Hoi Sjoerd Super om al dyn ferhalen te lêzen ,al gjit it rinnen en it waer net altyd super .
    Op syn tyd een La Choufke en coaching fan Sippie dan komst der wol . Succes !
  13. René:
    6 mei 2017
    Mooie verhalen Sjoerd, leuk om te lezen.
    Succes.
  14. Line v.d. Bij:
    6 mei 2017
    Hoi Sjoerd Ik volg ook je dagelijkse verslag geweldige prestatie succes fjidder!!