Dag 21; Anseremme - Givet Frankrijk. 18 kilometer

5 mei 2017 - Givet, Frankrijk

Op naar Givet, hier stroomt de Maas Belgie binnen en het blijkt dat in Givet en omgeving als enig gebied in Frankrijk nog Waals wordt gesproken ( voor mij is/klinkt  dat het zelfde als Frans) ooit hoorde het bij de Zuidelijke Nederlanden . Nu op 5 mei is het een vermelding waard dat hier tijdens het Ardennenoffensief 11.000 Amerikaanse soldaten in deze gemeente gelegerd waren. Vier de Vrijheid.

Ik loop van de camping en moet gelijk klimmen, gelukkig een wandelstok bij mij, deze is nu erg handig. Het gaat de hele ochtend op en neer, van 9% en 11% . Net voor ik boven ben haalt een auto mij in en stopt boven aan, ik zie terwijl ze me inhalen dat de vrouw zit te wapperen met haar handen. De auto heeft een Nederlands kenteken. Boven gekomen heeft de man het raam open en kijkt mij aan. Ik zeg; wat zei ze; stop nou ik wil foto’s maken. Hij kijkt me verrast aan en begint te lachen, de vrouw hoor ik roepen; ja die man van mij rijdt veel te snel. Kinderen op de achterbank liggen in een deuk. Er zijn meer Nederlanders allemaal op de terugweg naar huis, de vakantie zit er op.

Na al dat klimmen en dalen wel even een pauze verdient om 12.uur, langs de weg staat een picknick tafel, ook maar even een bakje zetten. Via Heer nader ik Frankrijk. Ik zie op de grens een huis met daarop douane België, er hangt ook nog een Belgische vlag. Frankrijk laat het zien met een groot verkeersbord over de snelheden op de wegen.  Ik ben in Frankrijk.

Nog een stukje langs de Maas dan ben ik in Givet, lijkt zo een prachtig stadje, zo gebouwd aan de Maas. De camping is niet veel dus ga ik naar de Burgemeester, ben tenslotte in Frankrijk.

De vrouw zegt gelijk tegen mij Camino, wanneer ik Qui zeg is ze al aan het bellen, het eerste nummer neemt niet op maar het tweede wel. Ik krijg een adres waar ik kan slapen.  Het is maar goed dat op zo een gesprek geen camera staat, al hoewel voor jullie was het waarschijnlijk lachen geweest. Wanneer ik daar aan kom is de deur dicht maar er staat een nummer bij, dus even slikken en bellen naar iemand die Frans spreekt. Uiteindelijk verteld ze dat ze aan het werk is maar om 3 uur er zal zijn. Top. Nu eerst terug naar de binnenstad voor een bakje koffie. Wel spannend.Het is later dan 3 uur maar daar is ze dan.In de refugio kan ik eventueel  koken. Er staan drie bedden. Eerst maar even douchen. heb een code voor de deur, ik moet 21.00 binnen zijn. Straks even koken, eerst nog boodschappen doen.

Morgen richting Vireux Molhain en misschien iets verder, maar Frankrijk is daar.