Dag 16; Eijsden, Vise, Luik 23 kilometer

30 april 2017 - Luik, België

Gisteravond nog langs de Maas gezeten, dit deden veel mensen van de camping. Prachtige zonsondergang maar dan wordt het snel fris.

Oplader bij de beheerder en hup in de tent. Vannacht veel last weer van mijn knie, maar twee pillen geslikt en vanochtend gelijk maar weer een, tape aangebracht. De rust dag was uiteindelijk toch niet een echte rustdag.

Op naar de Belgische grens.  Het gehele pad naar Luik toe loop ik lang de Maas, zo nu en dan op een soort van eiland. Er stromen namelijk twee rivier armen van de Maas, zo hop ik van vaste wal naar eiland. Het “moi en goedendag”  is nu voorbij, het is nu “bonjour en salut”.

Op de Altasbrug naar de wijk Ourtemeuse, waar ik moet zijn, spreekt een meneer mij aan. Hij heeft een tulband op zijn hoofd.  Ik denk nog; oei ik ken geen Frans maar helemaal niet Arabisch. Ik versta eerst niet wat hij zegt maar dan zegt hij “Camino?”, gelukkig gaan we dan verder in het Engels. Mijn Frans is belabberd, dat is zelfs nog sterk uitgedrukt.  Je ne parle pas francais.

Ik ben een man van handen en voeten werk, dat is altijd nog gelukt tijdens de vele vakanties in Frankrijk. Deze meneer had de Camino twee jaar geleden gelopen. De Camino lopers zijn net motorrijders; zij zwaaien naar elkaar onderweg terwijl ze elkaar niet kennen.

Camino lopers beginnen een praatje en delen hun ervaringen.  Zodra ze de Jakobsschelp zien, ben je een van hun.

Op de brug moet ik afslaan naar de jeugdherberg,  de wijk outremeuse is eigenlijk ook een eiland.

Ik ben daar eerst dus kan ook als eerste een bed uitzoeken. De kamer deel ik met nog vier anderen. Gauw douchen. Mijn knie voelt erg warm aan zelfs door de broek heen.  Straks maar met de voet even omhoog onder het genot van drinken. Ha wol ‘t ein yn’e bek.

Mijn eerst kamergenoot is er, een Duitser die de Camino op de fiets doet. Hij heeft vandaag 30 kilometer gefietst en is net zo kapot als mij, er stond vandaag een harde wind.

We zullen zien wat we nog meemaken hier, maar dat volgt morgen dan maar weer.

Á demain, á bientôt,  Sjoerd

1. M&M:
    30 april 2017
    Ik sjuch gjin nwwhwt op de foto....
  2. Klasina:
    30 april 2017
    Bonne nuit! Alwer in km! Giet moai sa. Groetsies fan Texel!
  3. Willy:
    Hoi Sjoerd,

Ik kreeg je blogadres door van Barbara. Wat leuk om zo je avonturen te lezen. Succes met de verdere tocht. Ik zal je verhalen blijven lezen.
  4. Janneke Broers:
    30 april 2017
    Ha goeie Sjoerd! Hopelijk knapt je knie weer op! Wij hebben twee jaar geleden de Gr5 gelopen van Maastricht tot de Franse grens. Herken de verhalen. Prachtig! Groetnis van je Talant collega Janneke Broers
  5. Riemke B:
    30 april 2017
    Jammer fan de knibbel, mar do hast al in knappe loop dient jer, de kop der foor. Gr
  6. Karel Sinagl:
    30 april 2017
    Mooi om te lezen Sjoerd, tot no ol een knappe prestatie!
  7. Sivia van de Berepôle:
    30 april 2017
    Knap gedaan,Sjoerd!We kunnen ons niet voorstellen dat je al zo ver weg bent.Beterschap met je knie,bon nuit
  8. Lieuwe Zwaagstra:
    30 april 2017
    Al yn België!!! Noch ien lân en do bist al yn Spanje!! Piece of cake!!! :) :)
  9. Barbara:
    30 april 2017
    Hoi Sjoerd. Chapeau! In België aangekomen :-) Morgen weer een dag, ik wens je een mooie wandeling! En vergeet niet te genieten onderweg. Groetjes
  10. C&E:
    30 april 2017
    Hoi Sjoerd, wy sjogge elke dei út nei dyn mooie ferhalen en leuke foto's. Sa folgje we dy op de foet. Lekker sliepe en in goeie tocht tawinske foar moarn.
  11. JP:
    1 mei 2017
    Hè Sjoerd bist al moai ein dy kant ut, klasse hjer! Succes noch en sterkte mei de knibbel

Groeten jan pieter