Dag 5 Vorden-Zelhem-IJzevoorde 24 kilometer

19 april 2017 - IJzevoorde, Nederland

Gisteravond kwam de camping beheerster nog zeggen dat het vannacht gaat vriezen -3 brrr. De trui gelijk maar aan. Ook voor ’t eerst sokken aan getrokken, de warme sokken van Herman en Andrea, blij dat ik ze bij me heb. Het werd ietsje kouder, oe de spieren voelen het ook.

Vandaag eerst op naar Zelhem en kijken hoe de knie het houdt. Vanaf vandaag ga ik het Pieterpad volgen tot Maastricht.

Het Pieterpad voert van Pieterburen in Noord Groningen naar de Sint-Pietersberg in Zuid Limburg en is daarmee de langste aaneengesloten wandelroute van Nederland. Het Pieterpad is zo'n populaire en bekende wandelroute dat menigeen denkt dat het Pieterpad er al eeuwen ligt.

Velen menen dat het Pieterpad een oude pelgrimsroute is, net zoals de route naar Santiago de Compostella. Dat is misschien ook niet eens zo vreemd gedacht want het Pieterpad voert tenslotte naar de Sint Pietersberg. Toch is de Sint-Pietersberg geen bedevaartsoord en zeker niet voor de protestantse Noord-Groningers uit Pieterburen!

Dan is het Pieterpad toch zeker een oude uitgesleten handelsroute of iets dergelijks.

Maar neen, ook dat is niet het geval.

Het Pieterpad is in de periode tussen 1975 en 1981 bedacht, gelopen en beschreven door twee dames op leeftijd: Toos Goorhuis-Tjalsma en Bertje Jens. (zie foto voetstappen) Het Pieterpad is ontstaan vanuit het verlangen om ook in Nederland een wandelroute tot stand te brengen, die vergelijkbaar zou zijn met de lange doorgaande wandelroutes, zoals die elders in Europa al veel langer bestaan. Gezien de vrij geringe grootte van ons eigen land lag het van het begin af aan in de bedoeling dan ook maar helemaal van het noorden naar het zuiden te gaan. Het werd zodoende de verbinding van Pieterburen aan de Groninger waddenkust naar de Sint-Pietersberg bij Maastricht. Vandaar de naam Pieterpad. Degenen die er niet genoeg van kunnen krijgen, ik zei de gek,  vinden op de Sint-Pietersberg aansluiting met de GR 5, die desgewenst tot de Middellandse Zee kan worden gevolgd.

Ik ga de zal de GR5 niet volgen maar meer op de GR645 lopen Via kasteel Vorden, zie ik ook de voetstappen in het cement  van Toos en Bertje. Bij de Lindesche Molen twee Douwe Egberts, altijd welkom na oplos koffie.Het pad naar Zelhem is soms verhard en soms een bospad, maar wel prachtige uitzichten.Rood bonte koeien volgen me een stukje, krijg zin in chocolade. Het Pieterpad wordt aangegeven in het rood/wit , hopelijk maak ik nu geen omwegen meer.

Zelhem haal ik, sla nog wat broodjes in en kaas, beluit toch nog door te lopen naar IJzervoorde. Zie ik daar een vrachtwagen van Kamstra Leeuwarden, deze chauffeur stapt uit en ik roep; ’n ein fân hûs! Nee, nee zegt hij, ikke niet, das de baas, ik weun hier. Na nog een dikke 4 kilometer kom ik aan op camping Slangenburg. De eigenares komt uit Leeuwarden. Officieel is de camping niet open nog maar ik mag gratis overnachten. Na twee bakjes koffie krijg ik ook nog een handdoek om te douchen. Voel je weer even wat een echte handdoek is zegt de man. Vandaag wordt warm eten wat ratjetoe, ik heb geen zin om nog weer 8 kilometer te fietsen naar Zelhem, in IJzervoorde is niets Het zonnetje schijnt en de lucht is blauw, mis alleen de teletubbies nog.

Gauw het spul allemaal opzetten en drogen, zelf even douchen want ik krijg het koud. Morgen richting Braamt en gaan we zelfs een stukje over de grens, maar das morgen. Oan’t moarn.

O, ja Pier jonge, fân herte lokwinske mei dyn jierdei, ik nim der noch es ien op!

Groeten Sjoerd

1. Teunielle:
    19 april 2017
    Wat een prachtige foto's, lekkere leesvoer. Vandaag iets minder mensen onderweg, zal straks wel anders worden op het pad der camino! Heel veel succes. Hopelijk word het vanavond n beetje warmer in de tent.
    straks Braakhekke maar even úthingje!

Dikke tût
  2. Erwin:
    19 april 2017
    Weer een mooi verhaal en inderdaad wat een mooie foto en inderdaad Braakhekke maar even uithangen en weer een dag dichter bij het doel
  3. Riemke B:
    19 april 2017
    Alwer in stapke tichterbij, en wat in prachtige joen hast der bij, genietse
  4. Theun Oenema:
    Hai Sjoerd,
    Hou de moed erin, het mooie weer komt je tegemoet.
    Wat voor tentje gebruik je nu?
  5. Waldpyk:
    19 april 2017
    hast een goeie smaak (blikje) kerel lkkre jd
    ik sil joen ek ien op dy nimme
  6. Herald:
    Heee Sjoerd,
    Super om te lezen van jouw avonturen!
    Stiekem een beetje jaloers maar jij doet het!
    Leuk!
    Ga zo door "Suikeroom"!
    Groet je leerling!
  7. Sivia van de Berepôle:
    19 april 2017
    Hallo Sjoerd,fijn das dou so veul leuke mensen trefst op dien weg
  8. Klasina:
    19 april 2017
    Goed bezig!! Alwer een stikje fjirder. En wat moai al die minsken en contacten, sa waardevol. Set m op topper!!
  9. Susan:
    19 april 2017
    He Sjoerd, leuk hjer dien verhalen!! Prachtige foto's! Maar gauw trochrinne nei et waarme waar☀️☀️
  10. Herman en Andrea:
    20 april 2017
    Super Sjoerd komen de wollen sokken toch nog goed van pas!!! Vandaag met het zonnetje erbij
    veel wandel plezier. Groeten van ons.
  11. Tiny:
    20 april 2017
    Het Pieterpad is prachtig, heb ik een tijd geleden ook stukken van met mijn oma gelopen. Iedere dag weer een verrassing wat je voorbij komt. De natuur is ook prachtig op dit moment, dus dat is vast genieten!! Succes en weer een fijne wandeldag vandaag :)
  12. Herag Bolsward:
    Hoi Sjoerd,
    wat ben jij toch een bikkel man. Veel succes, maar dat gaat wel lukken.
    Het Herag team uit Bolsward